Internetfüggőség

INTERNETFÜGGŐSÉG

 

Nevelőszülő

Sok szülőnek ismerős a helyzet: hiába van csodaszép idő kint, lehetne biciklizni, futkározni, nyáron vízben pancsolni, télen jégen csúszkálni, a gyerek inkább a besötétített szobában ül és „gépezik”. Leginkább játszik, vagy közösségi oldalakon nézelődik, néha filmet néz, esetleg zenét hallgat. Akármiről legyen szó a felsoroltak közül, internet kell hozzá! Lássuk az ezzel kapcsolatos számokat (egy, az Európai Unióra vonatkozó felmérésadatai szerint): a 9-10 évesek 35%-a, a 15-16 éves korosztály 80%-a használ internetet és nem csak a házi feladat elkészítésére. Sőt! 83%-uk játszik, 76%-uk videót néz.

Persze ehhez infrastruktúra is kell, és a felmérés szerint ez meg is van: minden második fiatalnak saját internet-elérhetősége van a szobájában, minden harmadiknak okostelefonja, és 90%-nak TV-je a saját szobájában,

Az internetezésnek ugyanakkor nem csak pozitív hozadéka van: a gyermekek 12%-a negatív élményekről is beszámolt, 14% szexuális tartalmú oldallal is találkozott már. Minden harmadik fiatal lép kapcsolatba ismeretlenekkel, kilenc százalékuk pedig személyesen is találkozott tavaly egy világhálón megismert emberrel. Sok gyermek találkozott már az internetes zaklatás valamilyen formájával és bizony a legtöbb érintett gyerek csak passzív, visszahúzódáson alapuló stratégiát alkalmazott ilyen esetekben.

A legijesztőbb azonban az internetfüggőség. Persze, jó dolog, hogy a web lehetővé teszi a legkülönbözőbb információkhoz való könnyű és gyors hozzáférést, az elektronikus levelezést, virtuális közösségek kialakulását. Az is jó, hogy az internet lehetővé teszi a kapcsolatteremtést, eszmecserét, játékot a többi internet-felhasználóval, de az már nem mindig pozitív, hogy az egyénnek nem kell felfednie valódi azonosságát, kedve szerint beállított identitással vesz részt a hálózat “életében”. Jó, hogy lehetőséget nyújtanak a valóságból való kilépésre, és egy virtuális közeg nyújtotta új lehetőségek átélésére, továbbá teret enged a kreativitásra, az önkifejezésre. Ezek a sajátosságok a valóság bizonyos fokú behelyettesítésére teszik alkalmassá az internetes világhálót.

Viszont mindez, ha egy érzelmileg instabil kamasz esetében, ahol hiányzik a kiegyensúlyozott családi háttér, jelen van az elmagányosodás, beilleszkedési és ismerkedési nehézségek…

 

Szinte minden szülő azt kérdezi tőlem, hogy „miből veszem észre, hogy függő a gyermekem?” Vagy „mit tehetek a függőség kialakulása ellen?”.

És azt is kérdezik, hogy „mi a kíberzaklatás és mit tehetek ellene?”

Ezekre a témákra mindenképpen visszatérek még az ősz folyamán!

Bojtos Tünde

Tanácsadó-szakpszichológus